مقدار عیدی و سنوات سال 1401

مقدار عیدی و سنوات سال ۱۴۰۱ {جدول عیدی ۱۴۰۱ کارگران}

محاسبه عیدی و سنوات کارمندان موضوعی است که عموما اکثر شرکت ها نزدیک سال جدید درگیر آن هستند. معمولا در اسفند ماه حسابداران شرکت‌های پیمانکاری، صنعتی و خدماتی بیش از دیگر حسابداران درگیر پرداخت عیدی ۱۴۰۱، سنوات و… هستند.

عیدی و سنوات چیست؟

عیدی و سنوات سال ۱۴۰۱، شامل مبالغی است که در پایان سال باید از طرف کارفرما به کارگران و کارمندان شرکت پرداخت شود. که این مبالغ عموما در پایان هر سال باید محاسبه و به کارمندان و کارگران پرداخت شود و اگر شرکتی آن را پرداخت نکند کارمندان می توانند به اداره کار شکایت کنند. حال نکته اساسی نحوه محاسبه این عیدی و سنوات است که در ادامه مطالب به آن خواهیم پرداخت.

محاسبه عیدی

عیدی کارگران و کارمندان  بر اساس جدول تعیین شده عیدی و سنوات سال ۱۴۰۱ مصوبات شورای عالی کار محاسبه می شود. پرداخت عیدی تنها برای شرکت‌های الزامی است که زیر نظر قانون کار و وزارت کار و امور اجتماعی فعالیت می‌کند. یعنی پرداخت عیدی برای شرکتی که کارمندان خود را بیمه نمی‌کند و اصولاً لیست حقوق و بیمه ندارد، الزامی نیست.

بر اساس قانون حداقل عیدی برابر با ۶۰ روز دستمزد روزانه و حداکثر عیدی برابر با ۹۰ روز دستمزد روزانه است. البته مبلغ عیدی ۱۴۰۱ شامل کسانی می‌شود که یک سال کاری را تحت قرارداد شرکت بوده باشند. برای کارمندان و کارگران کمتر از این مدت، پرداخت عیدی به تناسب یک سال کاری انجام می‌شود. یعنی اگر کسی سه ماه آخر سال را با قرارداد شرکت کار کرده باشد، به اندازه این سه ماه عیدی خواهد گرفت. این عیدی مطابق با فرمول های زیر محاسبه خواهد شد.

مطالعه بیشتر  راهنمای کامل قانون مالیات بر عایدی 1402

حداقل عیدی سال ۱۴۰۱ = ۶۰ x حداقل دستمزد روزانه

به طور مثال و با در نظر گرفتن حداقل دستمزد روزانه ۱.۳۹۳.۲۵۰ ریال در سال ۱۴۰۱، حداقل عیدی امسال به چیزی معادل ۸ میلیون و ۳۵۹ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد رسید.

 

پرداخت حداکثر مبلغ عیدی ۱۴۰۱، برای کارفرما الزامی نیست و کارفرما صرفاً می‌تواند به خاطر تشویق بیشتر از این فرمول استفاده کند. طبق مصوبه شورای عالی کار، حداکثر عیدی سال ۱۴۰۱ مساوی ۹۰ روز حداقل دستمزد روزانه باشد.

حداکثر عیدی سال ۱۴۰۱ = ۹۰ x حداقل دستمزد روزانه

با ضرب همان حداقل دستمزد روزانه ۱۴۰۱ در فرمول، حداکثر عیدی معادل ۱۲ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۳۵۰ تومان خواهد بود. تنها در نظر بگیرید که حداقل و حداکثر عیدی و سنوات ۱۴۰۱ با در نظر گرفتن حداقل دستمزد روزانه محاسبه شد. یعنی اگر کارگر یا کارمندی دو برابر حداقل دستمزد روزانه مشخص شده دریافتی داشته باشد، عیدی هم به همین تناسب بیشتر خواهد بود.

 

روش محاسبه سنوات کارمندان و کارگران

مبلغ پایه سنوات به شرط داشتن یک سال سابقه کار پرداخت می‌شود. یعنی سنوات برای کارمندان با قرارداد سه ماهه، شش ماهه و حتی ۱۱ماهه قابل پرداخت نیست. سنوات تنها به کسانی پرداخت می‌شود که حداقل یکسال سابقه کاری در شرکت داشته باشند. محاسبه پایه سنوات کارگری در سال ۱۴۰۱ هم مثل محاسبه عیدی، باید توسط حسابدار انجام شود. با افزایش حقوق از ابتدای سال ۱۴۰۱، مبلغ سنوات یک سال کار هم افزایش پیدا کرد.

حداقل دستمزد روزانه، ۱.۳۹۳.۲۵۰ ریال در نظر گرفته شده است. با این حساب مبلغ سنوات هم باید مطابق حداقل دستمزد روزانه و به شرط یک سال کار محاسبه شود. پایه سنوات کارگری در سال ۱۴۰۱ را می‌توان بر اساس روز و ماه محاسبه کرد.

  • مبلغ پایه سنوات روزانه در سال ۱۴۰۱: برابر با ۷.۰۰۰ تومان
  • مبلغ پایه سنوات ماهانه در سال ۱۴۰۱: برابر با ۲۱۰.۰۰۰ تومان
مطالعه بیشتر  حسابداری شرکت بازرگانی

در نظر داشته باشید سنوات روزانه و ماهانه با در نظر گرفتن روزهای کارکرد و طبق جدول عیدی و سنوات سال ۱۴۰۱ محاسبه می‌شود. یعنی اگر جدول کاری یک شرکت از شنبه تا چهارشنبه است، سنوات روزانه به ازای همین ۵ روز محاسبه و پرداخت می‌شود. برای راحتی کار  و محاسبه جدول عیدی کارگران ۱۴۰۱ می‌توانید از فرمول زیر استفاده کنید:

حقوق پایه x تعداد روزهای کارکرد تقسیم بر ۳۶۵ = سنوات

با این حساب می توان از تصویر زیر کمک گرفت:

یا به لینک زیر مراجعه کنید:

محاسبه آنلاین عیدی ۱۴۰۱

عیدی و سنوات 1401
عیدی و سنوات ۱۴۰۱
90 / 100

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *