1401081911270459026406694

نکات تاریک بودجه سال ۱۴۰۲

نکات تاریک بودجه سال ۱۴۰۲ به قلم تیم پژوهشی آرتا ارقام رابین

سال 1402

در لایحه بودجه سال آینده، ۸۳۸ هزار میلیارد تومان برای دولت درآمد پیش‌بینی شده که ۵۹ درصد بیشتر از میزان درآمد پیش‌بینی شده در بودجه امسال است. ولی با این وجود افزایش مالیات بر حقوق ناچیز کارمندان سال آینده با حداقل حقوق ۷۹۰۰۰۰۰۰ هزار تومان می باشد.

اما سقف معافیت مالیات هنوز ۷۰۰۰۰۰۰۰ تومان است.

به عبارتی دولت می خواهد از کارمندی که حداقل حقوق را دریافت می کند هم مالیات گرفته تا کسری بودجه سال ۱۴۰۲ خود را جبران کند.

سال ۱۴۰۱ پله اول مالیات { ۱۰%} بین حداقل حقوق تا ۱۵ میلیون تومان بود. اما دولت می خواهد بودحه سال ۱۴۰۲ از کارمندانی که از ۷ تا ۱۴ میلیون حقوق دریافت می کنند ۱۰ % مالیات بگیرد.و از کارمندانی که از ۱۴ میلیون تا ۲۳ میلیون حقوق دریافتی دارند هم ۱۵ % مالیات بگیرد.

نکات تاریک بودجه سال ۱۴۰۲ این است که بخش قابل توجهی از افزایش حقوق ها در سال آینده صرف پرداخت مالیات خواهد شد. عملا نتیجه ی افزایش حقوق با کسر مالیات کمتر از ۲۰ % خواهد بود.

در زیر نگاهی به جزئیات این بودجه می اندازیم:

دخل و خرج بودجه سال ۱۴۰۲

لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ با رقمی معادل ۵۲۶۱ هزار میلیارد تومان بسته شد که در این میان مجموع درآمدهای دولت (به غیر از درآمدهای نفتی) ۹۷۸ هزار میلیارد تومان که نسبت به هزینه‌های تعریف شده حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان تراز عملیاتی منفی دارد.

 

افزایش فروش نفت در سال آینده با وجود تحریم

مطالعه بیشتر  انجام صفر تا صد کار های مالیاتی

دولت در شرایطی که همیشه تحریم را در فروش موثر می داند، در لایحه بودجه ۱۴۰۲ حدود ۶۰۳ هزار میلیارد تومان درآمد نفتی برای خود متصور شده که بر اساس فروش ۱.۴ میلیون بشکه در روز با قیمت ۸۵ دلار این درآمد را برآورد کرده است. این میزان درآمد ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته بیشتر شده و برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس آن را غیرواقعی می‌دانند.

 

افزایش ۵۹ درصدی درآمدهای مالیاتی 

در لایحه بودجه سال آینده، ۸۳۸ هزار میلیارد تومان برای دولت درآمد پیش‌بینی شده که ۵۹ درصد بیشتر از میزان درآمد پیش‌بینی شده در بودجه امسال است. این برآورد در حالی صورت گرفته که تعدادی از نمایندگان مجلس معتقدند در شرایطی که دولت میزان درآمدهای مالیاتی‌ پیش‌بینی شده امسال خود را نتوانسته محقق کند چگونه تا این میزان برآورد سال آینده را افزایش داده و برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند که حتی اگر دولت بتواند این میزان مالیات از مردم و فعالان اقتصادی اخذ کند در شرایط تورمی کنونی، رکود و نهایتا رکود تورمی بیشتری بر اقتصاد تحمیل خواهد شد.

 

افزایش ۲۰ درصدی حقوق 

در تبصره ۱۲ لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ نیز دولت برای حقوق کارکنان و بازنشستگان خود اعم لشکری و کشوری ۲۰ درصد افزایش را پیش‌بینی کرده است. همچنین حداقل دریافتی هفت میلیون تومان تعیین شده که معاف از مالیات است و حداکثر تا ۵۰ میلیون تومان حقوق به هر عنوانی قابل پرداخت است. که البته این موضوع در بالا کاملا شرح داده شده است.

 

یارانه‌های نقدی بدون تغییر ادامه دارد

بر اساس تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۲ دولت ۳۱۵ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی و معیشتی پیش‌بینی کرده است. که به نظر می‌رسد یارانه‌های ۳۰۰ هزار تومانی و ۴۰۰ هزار تومانی که از اردیبهشت امسال پرداخت شد، در سال آینده نیز بدون تغییر ادامه دارد. البته سقف کل منابع و مصارف هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده با رقم ۶۵۹ هزار میلیارد تومان بسته شده است که به یارانه نان، دارو و… نیز اختصاص دارد.

مطالعه بیشتر  مراحل ثبت نام سامانه مودیان پایانه فروشگاهی

 

مجوز دو میلیارد دلاری برای واردات خودرو 

در لایحه بودجه ۱۴۰۲، دولت اجازه واردات خودرو تا سقف دو میلیارد دلار را صادر کرده است که به منزله تغییر سیاست در حوزه خودرو بوده بسته به نوع و قیمت خودروهای وارداتی باید دید نحوه اجرای این ماده در صورتی که از سوی نمایندگان دستخوش تغییر نشود تا چه اندازه بر بازار خودرو می‌تواند اثرگذار باشد.

 

حذف بند وام ازدواج از لایحه

نگته تاریک بعدی بودجه سال ۱۴۰۲ بند مربوط به وام ازدواج در لایحه بودجه سال آینده  حذف شده و دولت تنها برای تسهیلات تکلیفی درخواست اختیار کرده است. در تبصره ۱۶ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱، دولت به تسهیلات تکلیفی اشاره کرده است و مانند لایحه بودجه سال گذشته بند مربوط به میزان وام ازدواج جوانان و تکلیف شبکه بانکی به پرداخت آن برداشته شده است. البته در سال گذشته نیز، همین اتفاق افتاد اما تمامی بندهای مربوط به وام ازدواج و سایر تسهیلات تکلیفی از سوی نمایندگان به قانون بودجه امسال اضافه شد.

 

سهم صندوق توسعه از درآمدهای نفتی ۴۰ درصد ماند

طبق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ سهم صندوق توسعه ملی مانند سال گذشته از درآمدهای نفتی ۴۰ درصد تعیین شده است. در بند الف، تبصره یک ماده واحده لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ آمده است که  سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز ۴۰ درصد تعیین می‌شود. این میزان نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است.

خبر

نکات تاریک بودجه سال 1402
نکات تاریک بودجه سال ۱۴۰۲

 

خبر آنلاین در یک اینفوگرافیک گامل جزییات این بودجه را کاملا توضیح داده است.

مطالعه بیشتر  حسابداری شرکت تولیدی
۷۲ / ۱۰۰

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *