تهیه و تنظیم اظهارنامه عملکرد

تهیه و تنظیم اظهارنامه عملکرد سال ۱۴۰۲

Contents

اظهارنامه عملکرد نوعی اظهارنامه مالیاتی است که اشخاص حقیقی یا حقوقی بعد از ان که کلیه مبالغ سود و زیان خود را در معاملات و رویداد های مالی محاسبه کردند این اظهارنامه را بر اساس آن تهیه کرده و باید ۲۵ درصد میزان سود دوره مالی خود را مطابق با اظهارنامه عملکرد مالیات بپردازند. در واقع منظور از عملکرد نتیجه فعالیت های تجاری است که در یک دوره مالی رخ می دهد . تعریف جامع تر در مورد اظهارنامه عملکرد در واقع بیان کننده اظهار درامد ها ، هزینه ها ، دارایی ها ، بدهی ها ، سرمایه ، معافیت ها ، درامدهایی که مشمول مالیات میشود ، بخشودگی های مالیاتی ، و سایر اطلاعات مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی و محل زندگی و کسب آنها ، است .

اظهارنامه عملکرد چیست؟

اظهارنامه در معنی لغوی گزارش عملیات ها یا رویداد های مالی اشخاص حقیقی یا حقوقی بوده که در بازه های زمانی مشخصی تهیه و برای تعیین میزان مالیات به سازمان امور مالیاتی ارسال میشود . این بازه زمانی بستگی به سال مالی و مالیاتی شرکت ها داشته و حداکثر تا سه ماه باید ارسال گردد . اظهارنامه مالیاتی در انواع مختلف تهیه و تنظیم میشود . یک نوع اظهارنامه مالیاتی اظهارنامه عملکرد است که آن هم توسط اشخاص حقیقی و حقوقی تهیه و تنظیم میشود.

اظهارنامه عملکرد نوعی اظهارنامه مالیاتی است که اشخاص حقیقی یا حقوقی بعد از ان که کلیه مبالغ سود و زیان خود را در معاملات و رویداد های مالی محاسبه کردند این اظهارنامه را بر اساس آن تهیه کرده و باید ۲۵ درصد میزان سود دوره مالی خود را مطابق با اظهارنامه عملکرد مالیات بپردازند. در واقع منظور از عملکرد نتیجه فعالیت های تجاری است که در یک دوره مالی رخ می دهد . تعریف جامع تر در مورد اظهارنامه عملکرد در واقع بیان کننده اظهار درامد ها ، هزینه ها ، دارایی ها ، بدهی ها ، سرمایه ، معافیت ها ، درامدهایی که مشمول مالیات میشود ، بخشودگی های مالیاتی ، و سایر اطلاعات مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی و محل زندگی و کسب آنها ، است .

مطالعه بیشتر  راهنمای کامل قانون مالیات بر عایدی 1402

 

مهلت ارسال اظهارنامه عملکرد تا کی است؟

مهلت اظهارنامه‌های مالیاتی هرساله اعلام می‌گردد و مودیان باید تا پیش از پایان موعد مقرر، اظهارنامه عملکرد خود را تسلیم ادارات مالیاتی سراسر کشور نمایند. درغیر این صورت تحت جرائم فرار مالیاتی قرار می‌گیرند. ضمن اینکه زمان خوداظهاری مالیاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت است.

معمولا اشخاص حقوقی  تا پایان تیر ماه 

اشخاص حقیقی نیز تا پایان خرداد ماه سال جاری ۱۴۰۲ مهلت دارند.

 

اظهارنامه عملکرد مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی شامل په افرادی می شود؟

 

به‌طور کلیچهار گروه  مشمول ارائه اظهارنامه عملکرد مالیاتی هستند، قرار می‌گیرند. که این چهار دسته عبارتند از:

 

–    تمامی اشخاصی که درحال فعالیت اقتصادی شخصی یا غیر شخصی هستند.
–    تمامی اشخاصی که مقیم ایرانند اما فعالیت اقتصادی حقیقی یا حقوقی در خارج از ایران دارند.
–    تمامی اشخاصی که در خارج از ایران ساکنند اما فعالیت اقتصادی به شکل حقیقی یا حقوقی در ایران دارند.
–    تمامی اشخاص غیر ایرانی که فعالیت اقتصادی در ایران دارند. (مالیات این گروه نسبت به درآمدی است که در ایران کسب می‌کنند)

*** یک نکته مهم درمورد گروه بندی اشخاص حقیقی این است که اشخاصی که ذیل هریک از دو گروه اول قرار دارند، تا سه سال پس از قرار گرفتن در آن گروه، موظف به ‌اجرای تعهدات خود در آن گروه هستند و نمی‌توانند به گروه پایین‌تر منتقل شوند.

دقت داشته باشید که افرادی که در این گروه‌ها قرار دارند حتی اگر دربین اشخاص حقیقی یا حقوقی مالیات بر نرخ صفر درصد باشند، مشمول ارائه اظهارنامه عملکرد هستند. همچنین اگر افرادی که فعالیت اقتصادی در غالب شخص حقیقی یا حقوقی دارند اما درآمدی کسب نکرده‌اند نیز باید اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه کرده، اما صورت‌های مالی خود را که نشان دهنده عدم فعالیت و نداشتن سود و درآمد است را ارائه کنند.

 

به این معنا که حتی اگر شما دارای کسب و کاری هستید که آن را برای یک سال  تعطیل کرده‌اید، اما تعطیل شدن آن را به مراکز ذی‌ربط مانند اتحاده اصناف مرتبط با شغلتان اطلاع نداده‌اید و جواز فعالیت شما همچنان در جریان است موظفید که اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه کرده و مستندات موجود مبنی بر تعطیلی کسب و کارتان را تحویل سازمان امور مالیاتی دهید. البته این موارد استثنائاتی نیز دارند که در ادامه به آ‌ها خواهیم پرداخت.

مطالعه بیشتر  ارسال لیست بیمه 1402

 

در قوانین مالیاتی کشور، اشخاص حقیقی و حقوقی در جامعه به دو دسته مشمولین مالیات و معاف از مالیات (غیر مشمول) تقسیم می‌شوند.

ماده ۲ قانون مالیات‌های مستقیم تمامی اشخاص معاف از مالیات را معرفی کرده است. اما درمورد اشخاصی که مشمول مالیات هستند نیز سه گروه به تفکیک در قانون ذکر شده است. به این ترتیب که مشمولین مالیات شامل:

–    مشمولین پرداخت مالیات با نرخ مقرر
–    مشمولین پرداخت مالیات با نرخ مقطوع
–    مشمولین مالیات با نرخ صفر درصد

 

مدارک لازم برای تنظیم و ارسال اظهارنامه عملکرد چیست ؟

  • صورت ترازنامه کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی گروه اول . مشاغل گروه اول به مشاغلی گفته میشود که مبلغ فروش و خرید کالا در سال قبل آنها بیش از سی میلیارد ریال باشد و یا اینکه ده برابر درامد مجموع مالیاتی که موظف به پرداخت ان هستند هم بیش از سی میلیارد ریال شود به غیر از این دو دسته افرادی که کارت بازرگانی دارند و در امر صادرات و واردات هستند ، صاحبان کارخانه ها و معادن و هتل ها و بیمارستان ها و زایشگاهها ، صرافی ها و فروشگاههای زنجیره ای و کلینیک های تخصصی همگی جزو مشاغل گروه اول بوده که باید صورت ترازنامه داشته باشند .
  • دومین مدرکی که برای ارسال اظهارنامه عملکرد لازم است صورت سود وزیان می باشد و مبلغ نهایی درامد و فروش های داخلی و خارجی را هم باید ارائه دهند
  • این افراد باید صورت گردش مالی کالاها و مواد اولیه خود را هم ارائه نمایند که اظهارنامه انها پذیرفته شود.
  • صورت بهای تمام شده کالاها و خدمات ارائه شده در مورد شرکت های تولیدی و خدماتی
  • شرکت های پیمانکاری هم باید در زمان ارائه اظهارنامه عملکرد صورت قرارداد های خود را به همراه بهای تمام شده پروژه ارائه دهند .
  • تمامی مشمولین این امر شماره ثبت پلمپ دفاتر قانونی خود را هم باید ارائه دهند .
  • مالیات هایی که تحت عناوین مختلف در طول سال پرداخت کرده اند را هم باید اعلام کنند . این مالیات ها می تواند اعم از مالیات تکلیفی ، ارزش افزوده یا غیره باشد.
  • اطلاعات مربوط به محل کسب و آدرس کامل آن ارائه گردد .

 

مراحل ثبت و ارسال اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی :

۱/ اتصال کامپیوتر به اینترنت
۲/ ورود به لینک سامانه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی
۳/ تایپ اطلاعات درخواستی در از سوی سامانه
۴/ دریافت اطلاعات هویتی مودی مالیاتی از سامانه ثبت نام الکترونیکی
۵/ تکمیل مالی و اطلاعاتی در جداول توسط مودیان
۶/ پرینت و بررسی پیشنویس
۷/ تایید ارسال اطلاعات به سازمان امور مالیاتی
۸/ دریافت کد رهگیری
۹/ صدور الکترونیکی قبض مالیاتی
۱۰/ امکان پرداخت الکترونیکی قبض مالیاتی

 

مراحل ثبت و ارسال اظهارنامه عملکرد اشخاص حقوقی :

۱/ ورود به سامانه با نام کاربری و کلمه عبور دریافت شده از سامانه ثبت نام الکترونیکی
۲/ ثبت اظهارنامه در سامانه و ورود به محتوای اظهارنامه
۳/ تکمیل جداول مالی و ترازنامه
۴/ پرینت و بررسی پیشنویس
۵/ تایید نهایی
۶/ دریافت کد رهگیری
۷/ صدور الکترونیکی قبض مالیاتی
۸/ امکان پرداخت الکترونیکی قبض مالیاتی
مطالعه بیشتر  مالیات بر گردش حساب چیست؟ و نحوه محاسبه مالیات تراکنش بانکی چگونه است؟

 

در چه سامانه ای باید اظهارنامه را بزنیم؟

سامانه مالیات عملکرد، بخشی از سایت سازمان امور مالیاتی کشور، به آدرس tax.gov.ir، بوده که در جهت ساماندهی به امور مالیاتی و هوشمندسازی اظهارنامه های مالیاتی کشور ایجاد گردیده است. دریافت اظهارنامه الکترونیک، درخواست ابلاغ الکترونیک، صدور صورتحساب الکترونیکی، استعلام بلوک و ردیف ارزش معاملاتی و استعلام بدهی مالیاتی، برخی از خدمات این سامانه می باشند.

 

مودیانی که اظهارنامه خود را ارسال نکنند چقدر جریمه می شوند ؟

طبق قانون مالیات های مستقیم اگر مودی در مهلت مقرر اظهارنامه مالیاتی خود را تهیه و ارسال نکند مطابق با ماده ۱۹۲ سی درصد میزان مالیاتی که باید پرداخت کند جریمه خواهد شد و این جریمه به هیچ عنوان قابل بخشش نیست . اگر مودیانی باشند که طبق مواد قانونی از پرداخت مالیات برای همیشه یا مدت موقتی معاف شده باشند باز هم باید برای شفاف سازی معاملات آن را ارسال کنند و طبق قانون در صورت عدم ارسال مشمول جریمه خواهند شد این کار برای جلوگیری از انجام کارهای غیر قانونی و پول شویی انجام میشود.

جایزه خوش حسابی و ارسال به موقع اظهارنامه چیست؟

تهیه و تنظیم اظهارنامه کار وقت گیر و تخصصی بوده و ممکن است هزینه و انرژی زیادی صرف آن شود اما ارسال به موقع ان هم پاداش هایی را برای مودیان به همراه دارد . مودیانی که سه سال پشت سر هم اظهارنامه خود را در موعد مقرر ارسال و مالیات مشمول را بپردازند در پایان سال سوم ۵ درصد مالیات های سه سال گذشته را جایزه خوش حسابی خواهند گرفت .

 

 

تهیه اظهارنامه مالیات عملکرد همانطور که در سطور بالا اشاره شد باید توسط افراد مطلع از قانون و متبحر در این امر صورت بگیرد و تمامی جزییات به دقت رعایت شود کوچکترین اشتباهی در تهیه این سند می تواند شرکت یا بنگاه اقتصادی را مشمول مالیات علی الراس نماید. علی الراس شدن یعنی ممیزین مالیاتی بدون توجه به اظهارنامه های ارسال شده خود به بررسی اسناد و مدارک مالی و مالیاتی پرداخته و بر اساس انچه مشاهده می کنند مالیات تعیین خواهند کرد که عموما این مالیات بیشتر از مالیاتی خواهد بود که از طرق اظهارنامه تعیین میشود.  برای همین بنگاههای اقتصادی و صاحبان کسب و کار می توانند جهت تهیه اظهارنامه و سایر امور مالی و حسابداری خود از موسسات خدمات مالی و حسابداری کمک بگیرند . ما در آرتا ارقام رابین با بهره گیری از بهترین متخصصین خود این خدمات را به شما ارائه خواهیم کرد.

۷۵ / ۱۰۰

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *